Logo Oblasť svetového kultúrneho dedičstva Wachau 04: Spitz - Mühldorf (Spitzer Graben)
Údaje o túre
04:00h

Trvanie
Stručný popis

Cez impozantné priestranné údolie oblasti vo Wachau, tzv. Spitzer Graben, vedie trasa vysoko cez kopce nad mestom Spitz smerom do Mühldorfu – vinie sa cez Wachau až do časti lesa Waldviertel. Tie najvyššie položené a strmé terasy viníc, staré lesy plné dubov a bukov, dedinky s vinárstvami, romantický románsky hrad Oberranna a ďaleké, dych vyrážajúce výhľady na krajinu zo Spitzer Graben, na Dunaj a vyhliadku Jauerling.

Obtiažnosť
11,1 km
Gasthof Weißes Rössl
11,2 km

Najlepšia sezóna (ročné obdobie)
jan
dec
Popis

Oblasť svetového kultúrneho dedičstva Wachau: Od Spitz po Mühldorf

Z vinárskeho mesta Spitz v srdci regiónu Wachau vedie trasa cez vinice a kopce s výhľadmi z kopca Tausendeimerberg a Setzberg dovnútra impozantných skalnatých, terasovitých vinohradov v Spitzer Graben. Prejdeme cez nádherné vinice, dubové a bukové lesy a prídeme k chatičke troch vinárskych spolkov Marivino, kde si oddýchneme. Odtiaľ sa dostaneme k obci Muthstall. Cez Niederranna až po románsky hrad Oberranna, nasleduje Rannabach a potom opäť dole do údolia smerom ku Kalvarienberg. Stále pozdĺž potoka Ötzbach vedie naša cesta mierne do kopca smerom k Unterranna a ďalej k cieľu našej etapy k obci Mühldorf.

Trasy

Naše vandrovanie začneme na nádvorí pri kostole v obci  Spitz  a pokračujeme ulicou Friedhofgasse smerom na západ. Pri obchode Naturpark-BIOthek zabočíme vľavo na úzky chodníček, ten nás privedie ku kopcu Tausendeimerberg. Z vrcholku kopca máme nádherný výhľad na malebné mestečko na Dunaji. Vpravo pôjdeme po ceste nadol k časti obce Quitten. Potom vľavo, odbočíme na mieste Radlbach, následne vpravo a už sme v nádherných viniciach na Setzbergu. Ďalej povedie naša trasa vľavo veľkým oblúkom popri prírodnej pamiatke Setzberg, až po prvú chatu spolku vinárov Marivino, kde si oddýchneme. Za ňou sa vydáme vľavo k priekope Laabener Graben nadol, až prídeme k stanici  nálepiek a pečiatok k vinárstvu Weingut Helmut Donabaum. Odtiaľ pôjdeme vpravo  k prírodnej pamiatke Vogelsang s dláždeným chodníkom s vinicami, s hodnotnými vysušenými terasami a malebnými skalnatými terasami. Pri pamätnej tabuli zídeme z cesty vľavo, po niekoľkých minútach sme pri hranici vinohradov a následne na ceste k Zornbergwergu. O niečo neskôr pozýva na oddych chata Zornberghütte – je otvorená od mája do októbra, každú nedeľu od 11.00 do 16.00 hod.  (vedie ju vždy jeden vincúr zo spolku Verein Marivino). Pokračujeme po trase ďalej cez dubový les a prejdeme popri tretej chate a veternom kríži. Na ceste na križovatke vo vinici Eichberg pôjdeme vpravo a ďalej smerom k Muthstallu.V obci pretneme malý most cez potok Bengelbach a vykročíme nahor na kopec smerom k obci Niederranna. Popri malebnom barokovom zámočku Prandhof a kostole prejdeme cez obec a  pokračujeme po ceste až k hradu Oberranna,  k jeho záhrade a bráne. Tu zabočíme vľavo,  až sa dostaneme k obci Mühldorf. Cez tzv. schody Florianistiege dosiahneme námestie s kolesom mlyna.

Najvyšší bod
443 m
Cieľová destinácia

Mühldorf, Marktplatz (market square)

Profil nadmorskej výšky

Výbava

Pevná obuv na túry, pláštenka, optimálne množstvo nápojov a občerstvenie, tak ako aj mapa regiónu, trás a túr vo Wachau a eventuálne kalendár Heurigen s informáciami, kde sú otvorené vínne pivničky. Vymenovanie výstroja nájdete na:www.welterbesteig.at unter der Rubrik Service/Tipps.

Bezpečnostné pokyny

Chaty pozdĺž trasy nie sú otvorené a nie je ani možnosť doplniť si pitnú vodu. Chata Zornberghütte je každú nedeľu od 1. mája do 31. októbra obhospodarovaná niektorým z vincúrov zo spolku Verein Marivino a sú tu k dispozícii regionálne produkty (vína, šťavy a voda) www.spitz-wachau.com

Tiesňové volanie záchrannej služby Wachau: 140

Tipy

Stanica nálepiek vo vinárstve Weingut Helmut Donabaum: chladnička s vínami a šťavami tohto vinárstva, ako aj lavičky na oddych, sú k dispozícii od 1. mája do 31. októbra: www.weingaertnerei.at .

Víno a zážitok z neho v chate Zornberghütte: každú nedeľu od 1. mája do 31. októbra obhospodarujú toto miesto na oddych vinári z vinárstva Verein Marivino, a to regionálnymi produktami (vína, šťavy a voda) www.marivino.at .

Ďalšie informácie

Na zastávky a ubytovanie odporúča Best of Wachau podniky: www.bestof-wachau.at. Best of Wachau podniky sú v obci Spitz a Mühldorf.

Ďalšie možnosti na zastavenie sa /otváracie hodiny:

Viaceré hostince a kaviarne sú aj v meste Spitz a Mühldorf. V meste Mühldorf sú v pondelok oba hostince (Gasthaus Siebenhandl, www.7handl.at ; 02713/8257 a hostinec Gasthaus Busch/Niederranna, 02713/8201) zatvorené. Výnimkou sú mesiace júl, august a september, kedy je hostinec Gasthaus Siebenhandl v pondelok otvorený.

Venujte pozornosť skráteným otváracím hodinám gastronomických podnikov v meste Spitz počas zimných mesiacov. Viac informácií: www.spitz-wachau.com

Vínne pivnice nájdete v meste Spitz a Laaben (stanica pečiatok, rodina Donabaum). Viaceré pivnice Heurigen v meste Spitz sú otvorené aj v zime. Aktuálny kalendár otváracích hodín krčmičiek nájdete na: www.welterbesteig.at .

Na pohodlné a jednoduché plánovanie trás a cesty do regiónu Wachau-Nibelungengau – Kremstal sú aplikácie, stiahnite si ich jednoducho cez android alebo iPhone.

Dojazd

A1 k výjazdu Melk, ďalej cez B3 do mesta Spitz, respektíve cez cestu B3 a B217 do Mühldorfu.

Verejná doprava

Obce sú sedem dní v týždni dostupné verejnou dopravou (autobusy regiónu Wachau). A môžete sa i vrátiť späť na miesto, odkiaľ ste štartovali.

Spitz je vďaka autobusom WL 1, ktoré premávajú v hodinových intervaloch sedem dní v týždni, spojený s Melkom a Kremsom. www.vor.at. (Železnica Krems-Dürnstein-Weißenkirchen-Spitz-Aggsbach Markt-Emmersdorf-Bahnhof Melk). Miesto Spitzer Graben (WL 5, Spitz-Mühldorf) je z mesta Spitz dosiahnuteľný v dvojhodinových intervaloch : počas víkendov a voľných dní – sviatkov jazdí dodatočne ešte Rufbus Jauerling, ktorý premáva tiež do obcí Spitz a Mühldorf (tento spoj je potrebné si telefonicky rezervovať 60 minút pred odchodom na tel. č.: +43 810 810 278 www.naturpark-jauerling.at ).

Wachauská železnica premáva počas víkendov a sviatkov (tri razy denne): www.noevog.at .

Požičovne bicyklov Leihradl Nextbike (EUR 1/hodina) sa nachádzajú v obci Spitz a Mühldorf/námestie, trhovisko: www.nextbike.at .

Termíny plavieb trajektu pre invalidné vozíky Rollfähre Spitz-Arnsdorf nájdete na: www.donau.com/de/wachau-nibelungengau-kremstal/ausflug-bewegen/ausflugsziele/schifffahrt-faehren/faehrverbindungen-routen-zeiten/4f5b20df31acc04993793d3c7b4a9826/

V zime počas víkendu nie je žiaden trajekt v prevádzke! www.spitz-wachau.at .

Parky

Na železničnej stanici alebo v zámku v meste Spitz, alebo v centre mesta Mühldorf.

Autor

Celkové hodnotenie

Chyba
Vyskytla sa chyba. Prosím, skúste to znova.
Ďakujeme vám za vašu recenziu

Hodnotenie bolo vymazané

GPS Downloads
  • GPX GPS Exchange Format (XML)
  • KML Google Earth, Google Maps
Kódy QR na stiahnutie pre mobilné telefóny